อายิโนะโมะโต๊ะส่งเสริมการใช้พลังงานทางเลือก ผ่านการติดตั้ง ‘หลังคาโซลาร์เซลล์’ ในทุกโรงงานทั่วประเทศ
เนื่องจากการเปลี่ยนแปลงของสภาพภูมิอากาศของโลกที่ทวีความรุนแรงมากขึ้นในช่วงทศวรรษที่ผ่านมา ทำให้หลายประเทศทั่วโลกหันมาใช้พลังงานจากดวงอาทิตย์ในรูปแบบของเซลล์แสงอาทิตย์ (Solar cell หรือ Photovoltaic cell) กันมากขึ้น โดยติดตั้งบนหลังคาบ้านที่อยู่อาศัย บนอาคาร หรือโรงงาน ที่เรียกกันว่า "โซลาร์รูฟท็อป" (Solar Rooftop) เพื่อให้อาคารที่ติดตั้งได้ทำการผลิตไฟฟ้าไว้ใช้เองในเวลากลางวัน เป็นการประหยัดไฟฟ้าและลดภาวะโลกร้อน
กลไกการทำงานของโซลาร์รูฟท็อปเริ่มขึ้นเมื่อแผงโซลาร์เซลล์ได้รับพลังงานจากแสงอาทิตย์ พลังงานก็จะเข้าไปยังเครื่องแปลงกระแสไฟฟ้าให้สามารถใช้งานกับอุปกรณ์ไฟฟ้าได้ทุกชนิด โดยระบบไฟฟ้าในอาคารจะเชื่อมต่อทั้งจากโซลาร์รูฟท็อปและไฟของการไฟฟ้า
สำหรับในประเทศไทยเองก็มีหลายโรงงานชั้นนำที่นำเอาเทคโนโลยีโซลาร์รูฟท็อปมาใช้ เช่นเดียวกับที่ “โรงงานอยุธยา” โรงงานผลิตผงชูรสอายิโนะโมะโต๊ะที่ดำเนินการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปมาตั้งแต่ พ.ศ. 2561 เพื่อตอบสนองนโยบาย “การสร้างความยั่งยืนของโลก” ซึ่งเป็นหนึ่งในแนวคิด ASV ของอายิโนะโมะโต๊ะ
โรงงานอยุธยาได้ติดตั้งแผงเซลล์แสงอาทิตย์บนหลังคาอาคารจอดรถ มีเนื้อที่ติดตั้งรวม 1,000 ตารางเมตร ใช้เงินลงทุนประมาณ 6.5 ล้านบาท ชึ่งช่วยลดค่าใช้จ่ายด้านพลังงานและลดการปลดปล่อยก๊าซเรือนกระจกได้อย่างมีประสิทธิภาพ
ทั้งนี้ โรงงานอยุธยานับเป็นฐานการผลิตผงชูรส “อายิโนะโมะโต๊ะ®” ขนาดใหญ่และทันสมัยของบริษัทฯ เริ่มการผลิตมาตั้งแต่เดือนเมษายน พ.ศ. 2556 เพื่อรองรับการเจริญเติบโตของตลาดทั้งในและต่างประเทศ ซึ่งตลอดทศวรรษที่ผ่านมา โรงงานอยุธยาได้ใช้เทคโนโลยีการผลิตอันทันสมัยจากประเทศญี่ปุ่น โดยสามารถนำผลิตผลทางการเกษตรคือแป้งมันสำปะหลัง มาใช้เป็นวัตถุดิบหลักในกระบวนการผลิตผงชูรส ด้วยกรรมวิธีการผลิตที่ได้มาตรฐานในทุกขั้นตอน เพื่อให้ได้ผลิตภัณฑ์ที่มีคุณภาพและความปลอดภัยสูงสุดก่อนส่งมอบสู่มือผู้บริโภค
นอกจากการติดตั้งแผงเซลล์แสงอาทิตย์บนหลังคาอาคารจอดรถแล้ว โรงงานอยุธยายังให้ความสำคัญกับการดูแลชุมชนและสิ่งแวดล้อมด้วยการใช้เทคโนโลยีสีเขียว “หม้อต้มไอน้ำพลังงานชีวมวล” โดยใช้แกลบเพื่อผลิตพลังงานไอน้ำ ทดแทนการใช้น้ำมันปิโตรเลียม นับเป็นโรงงานแห่งที่ 2 ของบริษัทถัดจากโรงงานกำแพงเพชร ที่ประสบความสำเร็จในการพัฒนาเทคโนโลยีนี้
ทั้งนี้ โรงงานและฐานการผลิตอื่นๆ ของบริษัทฯ ยังได้ดำเนินการติดตั้งโซลาร์รูฟท็อปเพื่อการประหยัดพลังงานและส่งเสริมสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน อาทิ โรงงานกำแพงเพชร ซึ่งผลิตผงชูรสอายิโนะโมะโต๊ะ และโรงงานหนองแค จ.สระบุรี ซึ่งผลิตผลิตภัณฑ์ รสดี นอกจากนี้ ในปีงบประมาณ 2566 บริษัทฯ ยังมีแผนลงทุนโดยทุ่มงบประมาณกว่า 100 ล้านบาท เพื่อดำเนินการติดตั้งโซลาร์รูปท็อปเพิ่มเติมสำหรับโรงงานเบอร์ดี้ โรงงานรสดี เฟสที่ 2 จ.สระบุรี และโรงงานพระประแดง จ.สมุทรปราการ โดยคาดว่าหลังจากเสร็จสิ้นการดำเนินการนี้ จะสามารถช่วยลดการใช้ไฟฟ้าได้กว่า 8,000,000 kWh/ปี ซึ่งจะช่วยลดการปล่อยก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ได้กว่า 3,700,000 kg-CO2/Year
กิจกรรมเหล่านี้นับเป็นส่วนหนึ่งในการช่วยให้กลุ่มบริษัทอายิโนะโมะโต๊ะสามารถบรรลุเป้าหมายในการลดผลกระทบด้านสิ่งแวดล้อมให้ได้ 50% ภายในปี 2030 ตามแผนการส่งเสริมความยั่งยืนของโลกของบริษัทฯ เพื่อตอบโจทย์แนวคิด “อายิโนะโมะโต๊ะสร้างคุณค่าร่วมกับสังคม (ASV)” อย่างรอบด้าน ทั้งการสร้างสังคมสุขภาพดี ส่งเสริมการใช้ทรัพยากรอย่างคุ้มค่า และการสร้างความยั่งยืนของโลกอย่างเป็นรูปธรรม
Relate Links

กรุงเทพฯ – 10 กุมภาพันธ์ 2568 – บริษัท อายิโนะโมะโต๊ะ (ประเทศไทย) จำกัด บริษัทชั้นนำของโลก ในการสร้างความกินดีมีสุข ฉลองครบรอบ 65 ปี

“Ajinomoto AminoNite” Brings an Immersive Sleep Experience, Exclusively at Bangkok Design Week 2025
Bangkok – 11 February 2025 – Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in promoting health and well-being,

Ajinomoto receives "Best Places to Work" Certificate from WorkVenture
กรุงเทพฯ – บริษัท อายิโนะโมะโต๊ะ (ประเทศไทย) จำกัด บริษัทชั้นนำของโลกในการสร้างความกินดีมีสุข

Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in the creation of “Eat Well, Live Well.”

อายิโนะโมะโต๊ะ กับเส้นทางแห่งรสชาติ : เปิดประสบการณ์ใหม่สู่ความอร่อยที่ยั่งยืน
บริษัท อายิโนะโมะโต๊ะ (ประเทศไทย) จำกัด บริษัทชั้นนำของโลกในการสร้างความกินดีมีสุข เปิดบ้านต้อนรับเหล่านักศึกษา นักกีฬา ผู้ประกอบการ รวมไปถึงสื่อมวลชนและอินฟลูเอนเซอร์ร่วมค้นพบเส้นทางเบื้องหลัง

Ajinomoto shares its inspiration by creating eco-friendly menus
Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd. is passing on inspiration through its 4th restaurant, “Penlaos (Rama 2)”, by sparking inspiration in using nearby ingredients to create an earth-saving menu

Ajinomoto launches "Too Good To Waste" campaign, elevating contemporary food
Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd. paves the way for the 3rd restaurant "Jirakaan", elevating contemporary food that goes beyond the deliciousness

Explore ideas for transforming food waste and seasonal ingredients into special menus
adding value to new creations with the campaign "Too Good To Waste" by Ajinomoto

Recently, Ajinomoto (Thailand) Co., Ltd., represented by Mr. Kenji Harada, Vice President, along with Council members of leading business organizations, participated in the “TBCSD Sustainable Business Forum 2024: Act Now Towards a Sustainable Future.” Th

Recently, Ajinomoto (Thailand) Co., Ltd., represented by Mr. Smith Phetdi, Sustainability Promotion Department Manager, shared the company’s vision and approach to sustainability at the SPOTLIGHT DAY 2024: Sustainability Disruption – Businesses Adapt Befo

Since March, "Ajinomoto" has launched the “Waste to Worth for Well-Being” campaign, marking the first step in promoting EPR. This initiative reflects the company’s commitment to addressing plastic waste and aims to reduce its environmental impact by 50% b

Recently, Ajinomoto (Thailand) Co., Ltd., represented by Mr. Smith Phetdi, Sustainability Promotion Department Manager, collaborated with the Thailand Business Council for Sustainable Development (TBCSD) and the Thailand Environment Institute (TEI),

Ajinomoto Celebrates 65 Years with the Grand “aminoVITAL Run 2025”
Bangkok – 4 December 2024 - Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in promoting the ‘Eat Well, Live Well.’ lifestyle, is marking its 65th year of enhancing the nutrition and health of Thais with the grand “aminoVITAL Run 2025”

“Eating is a Miracle”: Ajinomoto Unveils New Commercial
Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in the creation of “Eat Well, Live Well” lifestyles, has launched a heartwarming online commercial, “Cooked(-by-Heart)-to-Order Restaurant,” as part of its “Eating is a Miracle” campaign. This campaign highl

Ajinomoto Addresses Health Trends in Thailand to Resolve Malnutritional Challenges
Bangkok – 22 November 2024 - Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in promoting ‘Eat Well, Live Well’ lifestyles, has launched a strategic initiative to address malnutrition in the ASEAN region.

บริษัท อายิโนะโมะโต๊ะ (ประเทศไทย) จำกัด ไอเดียเก๋จับมือ 4 ร้านอาหารดังสร้างสรรค์เมนูรักษ์โลก ออกทดลองขายให้ได้ลิ้มลองกันแล้ว ประเดิมร้านแรกที่ “Oakland Café” กับแนวคิด เมนูกินได้ทุกส่วน

Recently, Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., led by Mr. Smith Phetdi, Sustainability Promotion Department Manager, representative of Ajinomoto, collaborated with the Thailand Institute of Packaging and Recycling Management for Sustainable Environment (TIPMSE

Bangkok – 26 September 2024 – Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a leading company committed to promoting the “Eat Well, Live Well” philosophy in Thailand,

Bangkok – 2 September 2024 – Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in the creation of ‘Eat Well, Live Well’ lifestyles, has solidified its market leadership by winning the prestigious ‘The Most Powerful Brand 2024’

Bangkok – 2 July 2024 - Ajinomoto (Thailand) Co., Ltd., a global leader in the creation of ‘Eat Well, Live Well’ lifestyles, recently unveiled its business plan for 2024, aiming to solidify its position as one among the top 10 leading food manufacturers i

Bangkok, 17 July 2024: Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd., a global leader in the creation of ‘Eat Well, Live Well’ lifestyles, has announced its partnership with the Sports Authority of Thailand (SAT)and the Badminton Association of Thailand (BAT).

Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd. Receives the Best Sustainability Award 2024 at CPF Partner Day 2024, which reinforce the Commitment to Sustainable Business Practices

Recently, Ms. Paweena Kalapakdee, GA Department Manager of Ajinomoto Co., (Thailand) Ltd. and Director of Si Ayutthaya Real Estate Co., Ltd., representative of the Green Office Committee, received the G-Green National Excellent Level (Gold G) Award from M

"Ajinomoto joins forces with BIG to strengthen sustainable production with low-carbon nitrogen."
Ajinomoto, a global leader in food products and amino acid-based products, announces a partnership with BIG, a leader in industrial gas innovation and greenhouse gas reduction technology, to use low-carbon nitrogen. This initiative aims to reduce carbon d

Recently, Ajinomoto (Thailand) Co., Ltd., led by Mr. Smith Phetdi, Sustainability Promotion Department Manager, as a company representative, along with the Green Office team, delivered “Plastic waste” to GC YouTurn for recycling into “Reusable Reflective

Collaborates with Trash Lucky to launch the “Waste to Worth for Well-Being” project, transforming “Ros Dee” pouches into multi-purpose shelves and supporting communities in waste management. Proudly announced the launch of 9,000 “Eco-Friendly Uniforms

“Ajinomoto” joins forces with the “Tokyo SME Support Center” to enhance the green growth strategy, creating well-being and happiness, driving Thai businesses towards sustainability.